Kære læser
Kære læser
Udgivelsen kan ikke vises i denne browser
Læs den i vores app:
Det skyldes muligvis:
Brug af JavaScript er deaktiveret i denne browser. JavaScript er nødvendigt for at vise sidens indhold.
MED FRISKOLEN SOM BALLAST Lasse Trans Med friskolen som ballast I denne serie tænker voksne friskoleelever tilbage. De mindes deres friskoletid, og tænker over, hvordan tiden på skolen har ændret deres liv. TEKST & FOTO: SOPHIA JULIANE LYDOLPH NU ER JEG KLAR TIL VERDEN G I K PÅ F O L E F R I S KO L E Lasse Trans, 23 år I DAG UNDER UDDANNELSE SOM MASKINMESTER Man kan vidst godt kalde mig en trist rod. Jeg blev mobbet, fordi jeg har en handicappet storebror, to mødre og så var jeg tyk. Jeg gik i en lokal folkeskole og havde ikke så mange venner til at forsvare mig, så den eneste måde, jeg kunne forsvare mig, var ved at slå igen. Jeg pjækkede hele tiden og sådan fortsatte det indtil 5. klasse, hvor jeg kom op og skændes med en lærer og kastede en stol gennem lokalet der blev jeg smidt ud. Min mor var bekymret og ked af det. Hun ville gerne have, at jeg skulle have det godt. Hun kendte til Fole Friskole gennem en arbejdskollega, så jeg blev sendt på friskole. Og der skal jeg love for, at tingene ændrede sig. Jeg havde aldrig glædet mig til at komme i skole før, men det gjorde jeg nu. Al pjækkeriet stoppede også. Pludselig kunne jeg stave lange ord, læse og regne. Lærerne tog sig tid til at hjælpe mig. Jeg fik faktisk ikke lov til at gå ud af klassen, før jeg havde forstået det, vi lærte om. Jeg blev én af de bedste i klassen til at regne. Jeg fik også hurtigt venner. Det havde jeg ikke rigtig haft før. Nogle af dem snakker jeg stadig med i dag. Friskolen har gjort mig mere åben og imødekommende, værdier som jeg virkelig er glad for i dag. Jeg tror ikke, jeg havde stået her i dag, hvis ikke det havde været for friskolen. Mine forældre og jeg har talt om det, og vi er ikke i tvivl om, at jeg var blevet en lømmel, som aldrig havde fået et job. I dag er jeg både uddannet smed, har startet min egen virksomhed op og er ved at tage maskinmesteruddannelsen. Nu vil jeg ud i verden og vise, hvem jeg er, og hvad jeg kan. Og bevise for mig selv, at jeg kan mere, end hvad jeg troede, jeg kunne dengang tilbage i 5 klasse.i S. 46 NR. 25
den stigende mængde af børn med udfordringer presser skolerne. resultatet er afmagt, mistrivsel og sygemeldinger STORT TEMA OM GRÅZONEBØRN MAGASINET Fri MEDLEMSMAGASIN
EMBER 20 LED EC 20 ER D NEJ, OPDRAGELSE ER IKKE UMODERNE Hold kæft, din fede so! Ingen af os, der har børn i skolen, tror på, at denne sviner kunne komme fra vores eget barn. Men ikke desto mindre, så oplever lærere med jævne mellemrum, at børns respekt for voksne er vigende. Samtidig møder l
INTERNATIONAL KONFERENCE: Global citizenship education - intercultural understanding and democratic dannelse FRISKOLERNE inviterer den 14. januar 2021 til international konference om interkulturel forståelse og demokratisk dannelse i samarbejde med Efterskolerne og Den frie Lærerskole. Udover hov
KOLOFON December 2020 Friskolen MAGASINET M AGAS I N E T F R I S KO L E N N R . 2 5 D EC E M B E R 2 0 2 0 Medlemsmagasin for Dansk Friskoleforening. F O R S K E L L I G H E D E R N E S FÆ L L E S S K A B FRISKOLERNE er interesseorganisation for godt 280 friskoler. Skolerne repræsenterer en bred
December 2020 46 INDHOLD Side INDHOLD 06 NOTER 08 M I L L I O N E R PÅ V E J 10 DER ER SKET NOGET VILDT I S KO L E N ! E N S I T U AT I O N , D U I K K E KAN NEGLIGERE OG SAMMENLIGNE M E D D I N E G E N S KO L E T I D F O R 30 Å R S I D E N ! 12 UNDERSØGELSE SÅDAN GÅR DET MED GRÅZONEBØR
Mangler din skoleklasse p e ng e Baltus fundraising (2020) Is Baltus Holland (2021) Sælg årstidens blomsterløg og tjen penge til din skole eller klasse. Hele 30% af jeres omsætning er jeres fortjeneste. Hos Støt Med Blomster får du kvalitetsblomsterløg, direkte fra de Hollandske avlere, der blive
LÆRERUDDANNELSE På den Den frie Lærerskole kan du uddanne dig til lærer i de frie skoler. Uddannelsen foregår i en praksisnær skolehverdag. Buggi kobler eleven med den helt rigtige bog fra skolens PLC Målrettet 3.-5. klasse FOLKESTYRE Uddannelsen er tilrettelagt i et folkestyre hvor du får reel in
NOTER December 2020 NOTER TA K E-OV E R PÅ I N STAG R A M K O LEØJEB SKRIV TIL MIE@FRISKOLERNE.DK LI TAKE-OVER KK E FRI S Hver uge kan du møde en ny friskole på vores instagram-profil @friskolerne. Kunne du tænke dig at vise din skole frem? CORONA TOG K A L E N D E R LY S E T I min famil
December 2020 FOLKESKOLER NOTER FRISKOLER Indkomstniveau hos forældre på folkeskoler og friskoler fordelt i 10 trin. Friskoleelever kommer samlet set fra mindre eller ligeså privilegerede hjem som folkeskoleelever! K i l d e : N y s o c i o ø ko n o m i s k u n d e rs ø g e l s e , A n a l y s
NYHED Millioner til specialundervisning millioner på vej til at blive øremærket til specialundervisning og inklusion De frie skoleforeninger har indstillet til regeringen at øremærke 375,5 millioner kroner til inklusion og specialundervisningsstøtte i finanslov 2021. Og det ser ud til at blive såd
Millioner til specialundervisning En lille skole som vores får henvendelser fra forældre i hele oplandet, hvis børn ikke passer ind andre steder. Vi tager imod disse børn i det omfang, vi kan løse opgaven, men det betyder også, at vi må passe på ikke at få overrepræsentation af alle typer udfordrin
D E R E R S K E T N O G E T V I L DT I S KO L E N ! en situation, du ikke kan negligere og sammenligne med din egen skoletid for 30 år siden! I en gennemsnitlig skoleklasse sidder der i dag 4-5 børn, der ikke trives. De råber, de tager opmærksomheden eller de forsvinder ind i sig selv. Vi kalder dem
D E F I N I T I O N PÅ G R Å Z O N E B Ø R N : Et barn, der opleves at have en meget forstyrrende adfærd og/eller særligt krævende pædagogiske behov i det daglige arbejde. Et gråzonebarn kan have papirer på sine udfordringer, men er ikke nødvendigvis udredt. Et gråzonebarn er ikke udfordret nok til
TEMA Gråzonebørn UNDERSØGELSE Sådan går det med gråzonebørnene på 119 danske friskoler 45 % af de adspurgte skoleledere vurderer, at der i 3 ud af 4 klasser (75 %) sidder gråzonebørn 77 % kalder arbejdet med disse børn meget ressourcekrævende i hverdagen 28 % vurderer, at det pædagogiske arbe
Gråzonebørn TEMA 13 % svarer ja til, at gråzonebørn er direkte skyld i langtidssygemeldinger hos lærere (23 % svarer måske) 24 % mener, at gråzonebørnene er en af de største udfordringer i vores skolesystem i dag! (61 % er delvis enige) 67 % er ikke tilfredse med den hjælp, de kan tilbyde gråzo
VERDENS BEDSTE BARNDOM U D S AT Børnetelefonen er en temperaturmåling på, hvordan børn og unge har det i Danmark. Og selvom velfærdsniveauet er højt, så oplever telefonpasserne på Børns Vilkår, at børn i højere grad er ensomme og ulykkelige. Det fik direktør Rasmus Kjeldahl til at skrive debatbogen
Gråzonebørn Det giver en følelse af utilstrækkelighed. Og så er fællesskaberne gået online. Med den konsekvens, at vi ikke længere er øvede i at være sammen som mennesker. Børnene kan ikke aflæse hinanden. Og det giver grobund for ensomhed. Unge fra teenagealderen og op til 20 år er i dag de mest en
F L U E N P Å VÆ G G E N til et møde om gråzonebørn i et indskolingsteam Der kommer flere og flere børn over i SFO en og leder efter et åndehul i skoledagen. Ud over gråzonebørnene er der også en stigning i børn, der kræver at blive set og hørt. Jeg kan godt føle, at vi skal opdrage børnene det b
Vi skal passe på, at de urolige børn ikke overskygger alle de andre børn. Men på vores møder bruger vi tre fjerdedele af tiden på dem alligevel. Jeg tror ikke, vi som voksne har forstået konsekvenserne af børnenes massive forbrug af telefoner og sociale medier. Vi kræver konstant noget af dem, som
DAG E N E S O M G R U N D S KO L E L Æ R E R KAN RANGERES FRA F A N TA S T I S K T I L F O R FÆ R D E L I G . OFTE STYRET AF GANSKE FÅ E L E V E R S D A G S F O R M OG OPFØRSEL. V I T O G PÅ A R B E J D E PÅ E N H E LT A L M I N D E L I G F R I S K O L E E N T I R S DAG I N OV E M B E R . TEKST & F
jeg kunne godt have ønsket mig, at vi fra uddannelsen havde mere specialpædagogik. Som lærer i dag skal du kunne klare mange typer børn. Det nytter ikke at gå i skole, det nytter at gå i SFO! Råbet kommer med det samme, lærer Louise Lund på Den Fri Hestehaveskole beder 2. klassen om at dæmpe sig, s
D ET OV E R R AS K E R M A N G E N Y U D DA N N E D E L Æ R E R E , AT D E T PÆ D A G O G I S K E A R B E J D E F Y L D E R S Å M E G E T.
DE UDFORDREDE BØRN KAN SÆTTE EN S T E M N I N G O G K U LT U R I K L A S S E N , S O M F Å R U R O E N T I L AT B R E D E S I G , F O R TÆ L L E R F L E R E L Æ R E R E F R A FO R S K E L L I G E G R U N D S KO L E R .
E T U D D R A G A F E T P O D C A S T- I N T E R V I E W... Det er nødt til at komme ud i det åbne, at skolerne kæmper med og for de her børn. Men det er nådesløst, hvis ikke der kommer flere ressourcer og bedre løsninger. Derfor skal vi tale om gråzonebørnene! H Ø R H E L E S A M TA L E N PÅ 3 0
m Gråzonebørn ikrofonen er tændt, og med os har vi viceskoleleder Thomas Skovbo, lærer Sofie Christensen og pædagog Lisa Nielsen. Alle tre fra Den Fri Hestehaveskole. T H O M A S : Vi er nødt til at se på, hvordan de her gråzonebørn fylder i skolerne. Og hvordan de klarer sig senere hen. Hvis ikke
TEMA Når gråzonebørn bliver voksne vi faldt og faldt, og ingen greb os HVORFOR SÅ INGEN, AT JEG HAVDE ADHD? TEKST & FOTO: SOPHIA JULIANE LYDOLPH Så I også den fugl, der fløj forbi udenfor? råber Nanna Kann ud i klasselokalet. De andre børn kigger kort op, og ser ned i deres matematikopgaver ige
TEMA Når gråzonebørn bliver voksne JEG BLEV KALDT MÆRKELIGE MARIE d er er ingen, der kan se på Marie Persiani, at hun ikke er ligesom de andre børn. Hun er god til at sidde stille og lytte. Hun kan også læse, regne og skrive. Det har hun lært i en tidlig alder på den skole i Frankrig, hvor hun
TEMA Når gråzonebørn bliver voksne DET MÅ VÆRE MIN EGEN SKYLD, AT JEG ER SÅ DUM Nu forsvinder du igen ind i sig selv. Så lyt dog efter, råber Pernille Victoria Sinnet Callesens dansklærer. Det er ikke første gang og heller ikke sidste, at Pernille Victorias lærere råbte af hende i klassen. Siden
VI BRUGER FRIHEDEN Ryslinge Friskole en farverig skoleverden ... V I S O S , H VO R I B R U G E R JERES FRIHED! Grundloven giver forældre ret til at oprette friskoler baseret på de værdier, forældrene tror på. Resultatet er en farverig verden af skoler, som bruger friheden på hver sin måde. I denn
Ryslinge Friskole S. 35 VI BRUGER FRIHEDEN NR. 25
VI BRUGER FRIHEDEN Ryslinge Friskole frihed til fordybelse F R I S K O L E N E R TA G E T T I L M I D T F Y N F O R AT S P Ø R G E , H V A D R Y S L I N G E F R I S KO L E B R U G E R S I N F R I H E D T I L . S VA R E T E R P R ØV E F R I H E D , P R O J E K TA R B E J D E I A L L E K L A S S E R
Ryslinge Friskole VI BRUGER FRIHEDEN T I L D R A M A L Æ R E R D U AT S A M A R B E J D E MED ANDRE END DEM, DU LIGE ARBEJDER SAMMEN MED TIL HVERDAG. NU TØR JEG OGSÅ STILLE MIG OP FORAN K L A S S E N U D E N AT TÆ N K E S Å M E G E T OVER, OM JEG DUMMER MIG. ELIZABETH HOLM ANDREASEN 6. klasse D R
VI BRUGER FRIHEDEN Ryslinge Friskole S KO L E L E D E R B I R T H E H AY S Ø R E N S E N RYSLINGE FRISKOLE E T I N T E N S T T E AT E R FÆ L L E S S K A B Emil Klinge er tidligere elev på Ryslinge Friskole, blev student i sommer og arbejder nu i SFOen på sin gamle skole. Han husker skolens teater
Ryslinge Friskole S. 39 VI BRUGER FRIHEDEN NR. 25
D A E N G R U P P E M I D TJ Y D E R I 1 8 3 9 N Æ G T E D E AT E F T E R L E V E S TAT E N S R E G L E R F O R U N D E R V I S N I N G A F B Ø R N , B L E V D E T S TA R T E N P Å F R I S K O L E B E VÆ G E L S E N , F O R TÆ L L E R B I R T E F A N Ø E L U N D T I L D E N Y E S T E S KU D PÅ L Æ R
I E R N Y EST E S KU D PÅ E N Æ L D G A M M E L S TA M M E Nye lærere får inspiration fra fortiden til at lave spændende undervisning i nutiden. Friskolearkivet og Den Fri Lærerskole bruger hinanden til at trække røde tråde. TEKST & FOTO: PER ØLHOLM
FORTID-NUTID Friskolearkivet ...T R A D I T I O N E R N E , S A N G E N E O G F O R TÆ L L I N G E N Jeres opgave går ud på at lave et undervisningsforløb med udgangspunkt i historien om de danske friskoler. Lektor Mikkel Kjeldsen forklarer de studerende på lærerskolen, hvad der forventes og de
FORTID-NUTID Friskolearkivet HISTORIEN SKAL NYFORTOLKES O G SÆT T ES I N D I VO R ES SA M T I D Emma Rask og Lina Kragh læser på første semester på Den Fri Lærerskole i Ollerup. De har begge oplevet det Grundtvig-Koldske i deres skolegang og ønsker at tage det med i deres lærergerning. Jeg vids
Friskolearkivet FORTID-NUTID EN ÆLDRE DAME I KÆLDEREN bliv re og e m Læs le på esko dk støtt ivet. eark l o k s .fri www Friskolearkivet blev oprettet blot tre måneder efter udbruddet af 2. Verdenskrig. I dag rummer kælderen under Den Fri Lærerskole en unik samling af fortællinger om de frie sko
MED FRISKOLEN SOM BALLAST Lasse Trans Med friskolen som ballast I denne serie tænker voksne friskoleelever tilbage. De mindes deres friskoletid, og tænker over, hvordan tiden på skolen har ændret deres liv. TEKST & FOTO: SOPHIA JULIANE LYDOLPH NU ER JEG KLAR TIL VERDEN G I K PÅ F O L E F R I S K
MED FRISKOLEN SOM BALLAST Maja Ilum JEG HAR ALDRIG FORLADT F R I S K O L E FÆ L L E S S K A B E T G I K PÅ S D R . N Æ R Å F R I S KO L E Maja Ilum, 33 år I DAG FRISKOLEL ÆRER PÅ KRARUP FRISKOLE, FYN For et par uger siden sad jeg til mit første forældremøde. Denne gang ikke som lærer, men som fo
CIRKULÆR ØKONOMI Her I FA A B O R G - M I D T F Y N K O M M U N E SAMLER VIRKSOMHEDER DERES O V E R S K U D S - M AT E R I A L E R O G DONERER DEM TIL TINGCENTRALEN. E N G R AT I S G U L D G R U B E F O R B I L L E D KU N ST L Æ R E R E O G A N D R E K R E AT I V E S J Æ L E . r e v bli SKRALD T
er CIRKULÆR ØKONOMI rigtig Det Tingcentralen kreativt ET sundt B E N S PÆ N D c hokoladeæsker, tandhjul, pap og tonsvis af affaldstræ. Mulighederne er næsten uendelige, når der tirsdag mellem 9 og 17 bliver åbnet op for Faaborg-Midtfyns Kommunes Tingcentral i Årslev. I stedet for at dumpe o
Nørreå Friskole & Børnehus FORSKELLIGHEDERNES FÆLLESSKAB F R I S KO L E R N E E R I N T E R ES S EO RG A N I SAT I O N FO R G O DT 280 F R I S KO L E R. S KO L E R N E R E P R ÆS E N T E R E R E N BRED VIFTE AF PÆDAGOGISKE OG IDEOLOGISKE LIVSANSKUELSER FRA GRUNDTVIG-KOLDSKE FRISKOLER, RUDOLF STEIN
FORSKELLIGHEDERNES FÆLLESSKAB Du samarbejder med familier i mere end femten år. Det er unikt og fantastisk og stiller selvfølgelig store krav til måden, vi er sammen på. Vi er til morgensamling i skolegården på Nørreå Friskole & Børnehus mellem Viborg og Randers. Konstellationen er et godt eksempel
Nørreå Friskole & Børnehus FORSKELLIGHEDERNES FÆLLESSKAB Marie Nielsen, 13 år: MINE FREMTIDIGE BØRN SKAL OGSÅ GÅ I E N L I L L E F R I S KO L E Marie er kravlet helt op på bordet for at få den rigtige vinkel på sin sav. Sammen med sine klassekammerater bygger hun fugle-foderbure og brætspil i al
Nørreå Friskole & Børnehus FORSKELLIGHEDERNES FÆLLESSKAB F E M FA S T E Skoleleder CORINNA BREIZTKE 1 HVILKEN HISTORIE KOMMER SKOLEN UD AF? Da Skjern skole lukkede i 2008, genopstod den med stort forældreinitiativ efter sommerferien først som privatsko- 2 le og skiftede lidt senere til at være
Nørreå Friskole & Børnehus FORSKELLIGHEDERNES FÆLLESSKAB 4 3 HVILKE PÆDAGOGISKE TEORETIKERE ER I INSPIRERET AF? HVOR I JERES ORGANISERING SER MAN SKOLENS VÆRDIER I PRAKSIS? Vi arbejder i et enestående fællesskab og følger den røde tråd ikke kun på 5 Hos os forholder vi os til forskellige bør
KLUMME Stig Højmark Stig Højmark Bestyrelsesfor mand Odense Friskole Tag ikke jeres F R I S K O L E for givet ILLUSTRATION: HELENE M. KEINICKE De siger godt nok, at vi skal sætte os grundigt ind i skolens værdier men mon det betyder så meget? lad os bare melde hende ind. Det er da helt sikkert
Stig Højmark KLUMME Men knap 6 år senere, da hun skulle til at starte i skole, fandt jeg ud af, at søgningen på friskolerne var så stor, at var du født midt på året, så var du ikke sikret en plads på din fars favoritskole. Jeg bor i storbyen, og her skriver forældre per automatik deres børn op til
har du opdaget vores podcast? L E V E N D E S A M TA L E R O M F O L K E T S S K O L E 26.10.2020/15:42 Din teenager ser porno! vidste du det? 19.10.2020/25:24 Michael Byram interview 02.10.2020/37:38 Forstå autisme og hvordan du hjælper børn og unge med diagnosen 20.08.2020/37:42 Er der eg
JULEGAVEIDÉ KØB DEN NYE HØJSKOLESANGBOG Få 20 % ved køb over 20 stk. Bestil på hojskolesangbogen.dk/shop 450 e nger genga 51 og 1 ge n nye sa
Landsmøde 2021 Når foråret rammer Danmark, afvikler FRISKOLERNE landsmøde på Comwell Kolding. Sæt X i kalenderen den 10. april, hvor vi samles om foreningens generalforsamling, fortælling, frirumsdebat med Svend Brinkmann og Sørine Gotfredsen og musik ved Alberte Winding og Andreas Fuglebæk. Tilmel